Followers

Sunday, November 22, 2009

p0liGaMi

wah2..
amacam tajuk aku??
care x??
wakakaka..

ape kaitan tajuk ny ngan aku???
xde ape kaitan pown stakat ny.. STAKAT NY KEYH.. *esok2 xtaw agy..
just nk berkongsi ape yg aku pkirkan tentang perkare ny..
so.............

bagi aku la poligami ny..
ade ja bek buruk die..
n cam bese ar..
stiap bnde kat bumi ny mmg de bek buruk nye dan stiap bek buruk tu kite yg tentukannye..
klo stuju ngan aku angguk pale n if x stuju sile geleng keyh.. :)

pernah gak la salah sorg kwan aku pernah bertnye kat aku..
if aku di madukan..
cane??

nk taw jawapan aku???
jwapan aku adalah same dgn x keysah..
tapiiiiiiiiiiiiii...
xkeysah aku adlh bersyarat..

nk taw apekah syarat2nye???
hah??? ceraikan aku???
owhhh.. tidak2.. tidak same skali..
nape perlu runtuhkan masjid yg dibina utk membine masjid yg len sdangkan kdue-due msjid itu msih boley digunepakai serta dimanfaatkan???
tul x??
so, syarat sbenar aku adlah... :)

1 : hubby aku tyme tu mustila sgt taw n paham sgt tntang ape yg dikatekan ngan poligami tu.. jgn pk nk sdap ja...

2 : saat hubby aku mule berkenalan ngan bkal maduku itu.. aku mustilah taw.. aku pling x ley nk time tetibe je ade dialog camni.. ^yang.. abg rase abg nk tmbah cwangan agy.. yang bagi x???^..
owhh tidakk... dr nk bg trus aku xkan bg.. slame ny curang kat aku ghupenye.. x jujur ngan aku..
so korg rase klo blom dikawen kan agy ngan wanita tu da pndai tpu aku.. x jujur.. da kawen nnti ley ke hubby aku tu jujur??

3 : aku maw jadik yg 1st.. sbb ape aku nk jadi yg 1st??? byk sbbnyer.. diantarannye lah kan..
if maduku itu nanti adlh sorg yg sgt berbagai ragam dan ragamnye itu adlh sgt dasyat.. as a first wife.. hak aku akan masih terpelihara.. kan kan kan?? :D

4 : keperluan aku n anak2 mustila sgt terpelihara keyh.. ny x.. ank2 kat umah mkn pasir.. tapi ayah dorg sbb berangan nk tmbah cawangan agy... patut ke??? aku rase x patut..
tapi klo korg rase ptut sukati korg lah keyh..

n stakat ny..
tu ja syarat2 aku..
yg pling penting kat cni..
as a kapel yg idup bersame..
aku akan taw hubby aku tu layak atau x berpoligami..
n klo aku taw die mmg layak..
aku akan trime..

so.. oke x syarat2 tu??
cane syarat2 tu ley ujud??
aku ade gak ar a few person yg aku knal yg berkecimpung ngan poligami ny..
so kite blaja dari ape yg kite taw..

kes 1 : aku ade mmbe yg bapak die berpoligami.. n aku sgt kesiankan die.. die ank dr 1st wife.. kebajikan die ngan adik bradik mmg x diambil taw langsung oleh sang ayah.. mulenye ayah nye hanyelah beristri 2.. tu pown kbajikan anak2 terabai.. alik2... taw2 sang ayah da tmbah agy.. kawen ngan sang janda.. yg pling menyakit kan kwan aku ny.. mak barunya itu adlh mak rakan skolahnya dahulu... n pling membuatkan die terluka.. anak2 mak barunye dilayan oleh sang ayah seperti anak sendirik.. sdangkan mereke2 yakni ank2 kandung sang ayah dilayan spt org lua..
adilkah itu??? adilkah??

kes 2 : cite ny dr insan yg aku knali.. sudah berumahtangge... sgt mempercayai suaminya.. sang suami pula sgt bek.. cume ade beberape kelakuan sang suami yg kadang2 plik pade pengamatan sang istri.. tapi kerna rase percaye yg sgt kuat pade suami.. si istri tidak la bersangke buruk... si istri mempunyai sakit yg agak ditakuti oleh kaum hawe.. breast cancer.. malangnye nasib bliau tidak begitu bek n sebelah breast bliau terpakse dibedah.. mengetahui tentang bende ny ditambah dgn perasaan rendah diri kepada suami akibat dari kesan pembdahan nnti.. sang istri pown memberi keizinan utk sang suami berkawen len.. tetapi kate2 tersebut ditolak oleh sang suami.. dan bertambah-tambah malang.. tibe2 sehari sebelum waktu pembedahan.. sang suami datang bersama-sama ngan sekeping kertas yg memerlukan tandatangan sang istri utk beliau beristri 2.. tergamam sang istri.. dan apabila sang istri bertanye siapakah gerangan wanita berkenaan.. sang suami hnye mampu menjwab.. da knal selame 3 tahun ngan wanita itu.. apekah maksudnye??? sang suami telah lame curang...
*bg aku.. walaupun knyataan itu pedih tapi aku akan trime asalkan aku x dtpu.. biar aku terhiris awal dari aku terluke parah nnti..

kes 3 : citer ny dr insan yg aku knal gak.. die 2nd wife.. die kawen mmg atas dasar cinta pada sang suami.. bliau mmg sgt baek orangnye.. aku simpati pade bliau kerna sang madu yg pertame adlh org yg sgt garang dan sgt demand.. akan tetapi.. bliau sedar yg beliau telah mencurik saham kasih syg dari yg pertame.. jadik bliau sanggup beralah slalu..
persoalannya skrang... smpai bilakah bliau perlu beralah?? n sbgai 2nd wife.. ape saja hak yg akan bliau perolehi????

tapiiiiiiiiiiiii..
xsume story yg aku taw menakutkan..
ade gak yg okeyh..

ade sorang mamat ny idup ngan 2 istri.. bile istri pertame dapat kete baru.. the next month nye lak istri kdue pown dpt kete baru gak... adilkan??? :)

ade sorg kwan ny.. ayahnye berpoligami.. 2 istri dan mereke sume tinggal di dlm satu umah..
sangat bahgie...

ade sorg sahabat aku ny.. bermadu.. tinggal sblah2 umah ja.. mereke berkawan bek..

so..
klo korg dimadukan..
sanggupkah korg??
n klo korg maw memadukan...
bersediakah korg???

Lu org PK ar keyh...
ny just ape yg aku PK ja..
pndangan manusie x sumenye same..
ade yg kabur..
ade yg silau..
ade yg gelap..
tapi sbgai manusie..
kite akan slalu berkongsi..
berkongsi parent yg same ngan sibling kite..
berkongsi kawan yg same..
berkongsi guru yg same..
berkongsi minat yg same..
dan sebagainye...

- lots of ♥ -

noteyumie1 : bermadu itu slalu dikaitkan ngan hempedu.. tapi bukankah madu itu manis???
noteyumie2 : hepi belated bufday kat kazenku Syahril yg ke 20 tahun.. tadi yg acu banje tu kire aku banje gak ar.. :)
noteyumie3 : poyo ja kan aku jwap x keysah.. tapi itu yg dr ati n minda aku..


0 luvQUOTE: